سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لایتینگ چیست و چه کاربردی در شبکه بیت کوین دارد؟

?ارزهای دیجیتال ویژگی‌های بسیار زیادی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان انتقال پول به سراسر دنیا بدون دخالت افراد دیگر را نام برد. علاوه بر این این ارزها به‌سادگی هک نمی‌شوند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را متوقف کند.

افراد علاقه‌مند به این حوزه برای این که بتوانند با دنیای ارزهای دیجیتال آشنا شوند، می‌توانند به سایت یکی از کارشناسان معتبر این حوزه یعنی امید فدوی بروند و یک دوره آشنایی با ارز دیجیتال را بخرند.

در این دوره‌ها به‌خوبی درباره ارزهای دیجیتال و ویژگی‌های آن‌ها توضیح داده خواهد شد. از طرفی با کمک این دوره افراد می‌توانند به‌راحتی مراحل احراز هویت در صرافی کوینکس را نیز انجام دهند.

کاربران برای استفاده از قابلیت‌های ارزهای دیجیتال مانند انتقال پول به سراسر دنیا، باید یک سری از موارد را قربانی کنند. همان‌طور که می‌دانید بودن نودهای متعدد باعث فعال بودن و در جریان ماندن شبکه کریپتوکارنسی می‌شوند. بنابراین توان عملیاتی شبکه محدود خواهد بود.

در نتیجه، تعداد تراکنش‌هایی که شبکه بلاک چین می‌تواند در یک ثانیه تراکنش کند با توجه به هدف آن یعنی جذب کاربر بیشتر، بسیار کم است.

افراد برای این که بتوانند به این دسته از محدودیت‌های فناوری بلاک چین غلبه کنند، چند راه‌حل افزایش مقیاس‌پذیری پیشنهاد داده‌اند. از جمله این پیشنهادات می‌توان به شبکه لایتینگ اشاره کرد که برای بیشتر کردن سرعت تراکنش‌های بیـت کوین ارائه شده است.

?

شبکه لایتینگ چیست؟

صاعقه یا لایتینگ، شبکه‌ای است که در بالای بلاک چین گذاشته می‌شود و شرایطی را ایجاد می‌کند تا تراکنش‌ها با سرعت بیشتری صورت پذیرند. این شبکه فقط برای بیـت کوین نیست و برای سایر بلاک چین‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لایتینگ یک شبکه دو لایه است که آن را با نام خارج از زنجیره نیز می‌شناسند. این شبکه به افراد اجازه می‌دهد تراکنش‌های خود را انجام دهند بدون این که در شبکه بلاک چین به ثبت برسانند.

شبکه لایتینگ از شبکه بیـت کوین جدا است و نرم‌افزار و نودهای را مرتبط با خود دارد، ولی با زنجیره اصلی نیز ارتباط برقرار می‌کند.

فرد برای این که بتواند وارد شبکه صاعقه شود باید در بلاک چین یک تراکنش خاص بسازد. در این تراکنش در واقع با کاربر دیگر که قصد فرستادن ارز را به حساب او دارید، یک قرارداد هوشمند به‌وجود می‌آورید.

چرا وجود شبکه لایتینگ ضرورت دارد؟

تا الان منطقی‌ترین راه برای مقیاس‌پذیری بلاک چین بیـت کوین، استفاده از شبکه صاعقه بوده است. هماهنگ کردن تغییرات در این شبکه کار بسیار سختی خواهد بود. علاوه بر این احتمال به‌وجود آمدن باگ‌ها و فورک‌های مخرب نیز وجود دارد.

از آن جایی که بـیت کوین ارزش بسیار بالایی دارد و کاربران آن نیز زیاد هستند، بنابراین آزمایش روش‌های جدید در آن بسیار خطرناک خواهند بود. وقتی این آزمایش‌ها از بلاک چین دور شوند، انعطاف‌پذیری آن نیز افزایش می‌یابد.

اگر خطایی اتفاق افتد، روی شبکه بیـت کوین تاثیر نمی‌گذارد، زیرا راه‌حل دولایه‌ای امنیت وجود دارد و این موضوع باعث شده است تا شبکه بیـت کوین بیش از 10 سال بدون نقص به فعالیت خود ادامه دهد.

از طرفی لازم نیست همیشه کارها به شیوه قدیمی خود انجام شوند. تراکنش درون زنجیره‌ها همچنان امکان‌پذیر هستند. علاوه بر آن بیرون از زنجیره‌ها نیز می‌توان این تراکنش‌ها را انجام داد.

?

 

مقیاس‌پذیری

بلاک‌ها در شبکه بیـت کوین تقریبا هر ده دقیقه یک بار تولید می‌شوند. در نتیجه تعداد تراکنش‌ها در هر ثانیه محدود هستند. به‌همین خاطر برای این که بتوانید تراکنش خود را به موقع انجام دهید باید با کاربران دیگر به رقابت بپردازید.

دستمزد برای یک ماینر اولین و مهم‌ترین چیز است، به‌همین علت ماینرها تراکنش‌هایی را ابتدا در دستور کار قرار می‌دهند که کارمزد بالاتری داشته باشند.

اگر تعداد بیـت کوین انتقالی در یک زمان کم باشد، شما می‌توانید با کارمزد پایین انتقال خود را انجام دهید. اما اگر این انتقال‌ها به‌صورت همزمان افزایش پیدا کنند، کارمزدها نیز زیاد می‌شوند و معمولا به 5 دلار نیز می‌رسند.

میزان کارمزدها در سال 2017، زمانی که بیـت کوین در اوج خود قرار داشت به 50 دلار نیز رسید. این مقدار از کارمزد برای افرادی که هزاران دلار جابه‌جا می‌کنند بسیار کم به‌نظر می‌رسد، اما برای پرداخت‌های کم اصلا قابل قبول نخواهد بود.

به‌عنوان مثال چه کسی حاضر است برای خرید یک جنس 2 یا 3 دلاری، 5 دلار کارمزد دهد؟

در لایتینگ نیز افراد باید برای باز و بسته کردن کانال خود کارمزد دهند. ولی شما و کاربر دیگر زمانی که این کانال باز است، می‌توانید هزاران تراکنش بدون کارمزد انجام دهید و هنگامی که کارتان تمام شد، وضعیت نهایی را در بلاک چین به ثبت برسانید.

اگر افراد از روش‌های خارج از زنجیره مانند شبکه لایتینگ بهره ببرند، فضای بلاک به‌صورت کارآمدتری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از فضای بلاک می‌توان برای انجام تراکنش‌های بزرگ و باز و بسته کردن کانال استفاده کرد و در کانال‌های پرداخت می‌توان انتقال بیـت کوین در مقادیر پایین را انجام داد.

این ویژگی‌ها باعث می‌شوند سیستم در دسترس کاربران بسیار زیادی قرار بگیرد و در طولانی مدت مقیاس‌پذیری بالایی داشته باشد.

شبکه لایتینگ چگونه عمل می‌کند؟

در بالا اشاره کردیم که شبکه صاعقه در بالای شبکه بیـت کوین و دیگر شبکه‌ها قرار میگیرد و به گره‌های بین کانال‌ها تکیه دارد. در ادامه جزئیات این موضوع را بررسی می‌کنیم.

  • آدرس چند امضایی: برای خرج کردن بیـت کوین موجود در این آدرس به چندین کلید خصوصی نیاز است. در زمان ساخت آدرس، می‌توانید مشخص کنید برای خرج کردن از آدرس به چند کلید خصوصی نیاز خواهد بود.
    برای این که شبکه صاعقه شروع شود، شرکت‌کنندگان برای این که بتوانند بیـت کوین‌های خود را انتقال دهند یک طرح 2 از 2 را در نظر می‌گیرند. یعنی برای انتقال و امضاء این بیـت کوین‌ها به دو کلید خصوصی نیاز است.
  • قرارداد هش با محدودیت زمانی: زمانی که یکی از دو کاربر بخواهد براساس قوانین عمل نکند، کاربر دیگر می‌تواند بیـت کوین‌های خود را از کانال به بیرون بکشاند. به این اتفاق قرارداد هش با محدودیت زمانی می‌گویند.
    طبق این قرارداد برای هر تراکنش یک قفل هش در نظر گرفته می‌شود و کاربر فقط زمانی می‌تواند بیـت کوین‌ها را خرج کند که راز هش را بداند.

شبکه لایتینگ چه محدودیت‌هایی دارد؟

با این که این شبکه حاوی مزیت‌های بسیار زیادی است، اما محدودیت‌هایی نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • کاربران با کمک این شبکه نمی‌توانند انتقال‌های خود را روی گوشی‌های هوشمند انجام دهند، در حالی که با استفاده از شبکه بیـت کوین این امکان وجود دارد و شخص می‌تواند از فرد دیگر درخواست کند تا یک کیف پول روی گوشی خود نصب کرده و آدرس آن را برای انتقال بیـت کوین‌ها به او بدهد.
  • در شبکه لایتینگ معاملات شما محدود می‌شود و نمی‌توانید بیش از آن چـه که به کانال وارد کردید خرج کنید.
  • به دلیل محدود شدن معاملات، هاب‌های بزرگ به‌وجود می‌آیند.

?

شبکه لایتینگ بسیار گسترده‌تر از مواردی است که در این مطلب به آن اشاره کردیم. برای آگاهی بیشتر درباره این شبکه می‌توانید به سایت امید فدوی روید و از دوره ارز دیجیتال ایشان استفاده کنید.

در این دوره به نکات بسیار مهمی درباره بیـت کوین، بلاک چین و مباحث مفید دیگر اشاره شده است که می‌توانند برای کاربران تازه وارد و افراد حرفه‌ای نیز بسیار مفید باشند. علاوه بر این با استفاده از این دوره نیز می‌توانید مراحل احراز هویت در صرافی کوینکس را یاد بگیرید.

?