سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استخراج و سرمایهگذاری در بیتکوین

آیا برایتان این سوال پیش آمده که بیت کوین از کجا می آید؟ چگونه می‌توان این ارز را خریداری کرد؟ یا شاید به‌دنبال یک کانال ارز دیجیتال هستید تا اطلاعات مفیدی در خصوص خرید و فروش ارز پیدا کنید. اگر نمی‌دانید بیت‌کوین چگونه ایجاد می‌شود و در استخراج یا ماینینگ چه کاری انجام می‌شود یا چرا یک دستگاه فقط با روشن بودن درآمد کسب می‌کند؟ بعد از خواندن این مطلب به پاسخ سوال‌هایتان می‌رسید.

 

برای استخراج بیت کوین نیازی به دانستن نحوه کار یا معنای ماینینگ نیست پس برای یادگیری استخراح بیت کوین به سمت مطالب دیگر بروید. شما باید مفاهیمی هم‌چون ساخت شاسی ریگ ماینینگ، انتخاب بهترین دستگاه ماینینگ و ... را به‌خوبی بدانید.

معنای استخراج بیت کوین

 

شاید شما هم یکی از افرادی باشید که به فکر استخراج بیت کوین افتاده‌اید. این موضوع کاملاً طبیعی و منطقی‌ست. قیمت این ارز روزبه‌روز در حال افزایش بوده و حالا که بیش 50هزار دلار قیمت دارد، نظر هر کسی را به‌خود جلب می‌کند. اما استخراج دقیقاً به چه معناست و چه کسانی کار استخراج بیت کوین را انجام می‌دهند؟

 

استخراج یا ماینینگ (Mining) بیت کوین توسط افرادی به نام استخراج کننده یا ماینر (Miner) به صورت داوطلبانه انجام می‌گیرد. ماینرها قدرت پردازش دستگاه‌های استخراج خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند. این مسئله به شبکه کمک می‌کند تا هر ده دقیقه یک بلاک ایجاد کند و اطلاعات تراکنش‌ها را ثبت کند. علاوه بر تایید تراکنش‌ها، ماینینگ به حفظ امنیت شبکه نیز کمک شایانی می‌کند.

 

اما آیا این کار سودی برای ماینرها نیز دارد؟ بله. پس از ایجاد هر بلاک، شبکه به ماینرها میزان خاصی بیت کوین به عنوان پاداش می‌دهد. هم‌چنین کارمزد تراکنش‌های تایید شده در هر بلاک نیز به ماینرها تعلق دارد.

 

پس می‌توان در حالت کلی گفت وظیفه‌ی ماینرها در شبکه‌ی بیت‌کوین در سه مورد زیر خلاصه می‌شود:

 

- تایید تراکنش‌ها.

- حفظ امنیت شبکه.

- تولید واحدهای جدید بیت کوین که به عنوان پاداش از طرف شبکه به ماینر داده می‌شوند.

 

بررسی فنی فرآیند استخراج (ماینینگ)

 

حال به بررسی فنی ماینینگ بیت کوین می‌پردازیم. استخراج به چه معناست؟ مگر بیت کوین یک ارز دیجیتالی نیست؟ پس چطور می‌توان آن را استخراج کرد؟ چرا برای بیت کوین اصطلاح استخراج را به کار می‌بریم در صورتی که بیت کوین یک دارایی فیزیکی نیست.

 

بیت‌کوین‌ها در طراحی کد و پروتکل بیت کوین وجود دارند. اما در دسترس نیستند. طبق پروتکل یا قوانین بیت کویین فقط 21 میلیون واحد از آن وجود خواهد داشت. این موضوع سبب کمیاب ماندن بیت کوین و حفظ ارزش آن می‌شود. اما استخراج این بیت کوین‌ها به چه معناست و چگونه به‌تدریج قرار از این 21 میلیون واحد ایجاد شوند؟

نام علمی‌تر ماینینگ اثبات کار (proof of work) است. فرایند ماینینگ از الگوریتمی به نام اثبات کار نشات می‌گیرد که آدام بک (Adam Back) برای اولین بار از آن در سیستم ضد اسپم خود که هش کش ( hash cash) نام داشت استفاده کرد.

 

در اوایل دهه 1990 حملات اسپم به سیستم‌های کامپیوتری افزایش پیدا کرده بود. حملات اسپم یعنی کند کردن سیستم با ارسال پیام‌ها و درخواست‌های بیهوده. آدام بک برای جلوگیری از این اتفاق توسط اسپمرها الزام کرد که کاربران برای ارسال پیام محاسبه‌های ریاضی‌ای را که نیازمند به مصرف پردازنده (CPU) است انجام دهند. اینگونه اسپمرها برای ارسال پیام‌های بیهوده باید از قدرت پردازش زیادی استفاده می‌کردند. این موضوع باعث شد تا آن‌ها نتوانند این کار را ادامه دهند.

 

 

آیا ممکن است کسی شبکه را در اختیار بگیرد؟

 

بلاکچین بیت کوین به عنوان یک شبکه‌ی غیرمتمرکز شناخته می‌شود. به این معنا که کنترل و مدیریت آن در دست فردی خاص نیست. ماینرهای بسیاری در سراسر جهان در حال کمک به ایجاد بلاک‌های جدید هستند. قدرت پردازشی و کنترل بر روی شبکه بین افراد به نسبت قدرت پردازشی آن‌ها تقسیم شده است.

 

این مسئله باعث می‌شود تا شخص یا گروهی خاص نتوانند شبکه را در اختیار خود گرفته و بلاک‌ها را طوری که می‌خواهند ایجاد کنند. سختی ایجاد بلاک به‌گونه‌ای‌ست که هیچ کسی نتواند به‌تنهایی از پس آن بربیاید. از طرفی اگر گروهی بخواهد کنترل شبکه را در اختیار بگیرد، باید بیش از 50 درصد قدرت پردازشی در حال کار را در اختیار داشته باشد که این مسئله امری غیرممکن است.

 

چگونه یک بلاک ایجاد می‌شود؟

 

یک سوال اساسی در خصوص ماینینگ، در زمینه‌ی نحوه‌ی ایجاد بلاک مطرح می‌شود. تا این‌جا می‌دانیم که سیستم بلاکچین از بلاک‌هایی ایجاد می‌شود که زنجیروار در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. اما این بلاک‌ها چگونه و به‌چه وسیله‌ای ایجاد می‌شوند؟

 

دستگاه‌های ماینر وظیفه دارند تا برای ایجاد یک بلاک، یک معادله‌ی ریاضی را حل کنند. این معادله‌ی ریاضی در حقیقت یافتن یک رشته اعداد است. این پاسخ تنها با آزمودن نتایج مختلف حاصل می‌شود. حال هر ماینری که از دستگاه‌های قوی‌تر استفاده کند، قطعاً شانس پیروزی بیشتری خواهد داشت.

 

ماینری که موفق به حل مسئله و یافتن پاسخ شود، پاداش بلاک را به عنوان مزد خود دریافت می‌کند. این پاداش در ابتدا 50 واحد بیت کوین بود که هر چهار سال نصف شده و حالا 6.25 بیت کوین است. همان‌طور که گفتیم در مجموع 21 میلیون واحد بیت کوین در شبکه وجود دارد که تاکنون حدود 18 میلیون واحد آن استخراج شده است.

هر چه در زمان به جلو می‌رویم، سختی استخراج بیت‌کوین بالاتر رفته و هزینه‌ی آن نیز افزایش می‌یابد. چرا که برای استخراج آن نیاز به استفاده از دستگاه‌های پردازشی قدرتمندی وجود دارد.

 

سختی شبکه چیست؟

 

سختی شبکه پارامتری متغیر است که سبب ایجاد نظم در فرآیند ایجاد بلاک‌ها می‌شود. به‌طور میانگین در شبکه‌ی بیت‌کوین هر ده دقیقه یک بلاک ایجاد می‌شود. گاهی اوقات ممکن است برخی از ماینرها از سیستم‌های بسیار قدرتمندی استفاده کنند. این موضوع می‌تواند مدت زمان ایجاد بلاک را کاهش دهد. از این رو شبکه هر دو هفته یک بار و پس از ایجاد 2016 بلاک، سختی خود را افزایش می‌دهد.

 

البته زمان ایجاد بلاک همیشه دقیقاً 10 دقیقه نیست و می‌تواند گاهی متغیر باشد و زمان کوتاهی بیشتر یا کمتر برای ایجاد بلاک طول بکشد.

 

استخر استخراج چیست؟

 

افزایش سختی شبکه سبب شده است دیگر کسی نتواند به‌تنهایی و به کمک سیستم‌های پردازشی خود در ماینینگ بیت کوین موفق باشد. این مسئله سبب ایجاد مفهومی با عنوان استخر استخراج شده است. در یک استخر استخراج ماینرها مختلفی قدرت پردازشی خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و به‌همراه هم در راستای حل مسئله و ایجاد بلاک تلاش می‌کنند.

 

یک استخر استخراج پس از موفقیت و دریافت پاداش، آن را بین ماینرها (به‌نسبت قدرت پردازشی که در اختیار استخر قرار داده‌اند) تقسیم می‌شود.

 

 

نکات پایانی

 

اگر می‌خواهید در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال کسب درآمد کنید، یادگیری سرمایه‌گذاری و استفاده از سیگنال‌های یک کانال ارز دیجیتال می‌تواند کمک کننده باشد. هم‌چنین استخراج یا ماینینگ نیز گزینه‌ی خوبی‌ست، اگر بتوانید هزینه‌های آن را تامین کنید.

 

برای استخراج حتماً یک استخر معتبر و دارای سابقه پیدا کنید. فراموش نکنید که برای ساخت شاسی ریگ ماینینگ حتماً به صورت اصولی و دقیق عمل کنید.

 

پیش از هر چیز هزینه‌های لازم را از قبیل مبلغ مورد نیاز برای خرید دستگاه، تامین فضای مورد نظر، لوازم تهویه‌ی هوا و خنک کننده، هزینه‌ی برق مصرفی و ... برآورد کنید. این مسئله به شما کمک می‌کند تا در صورت سودده نبودن استخراج روش‌های دیگری را برای کسب درآمد از کریپتوکارنسی پیدا کنید.