سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه در بیت کوین سرمایه گذاری کنیم؟

اگر قصد سرمایه گذاری در بیت کوین را دارید بهتر است پیش از هر چیز با مفاهیم و نکات مهم آن آشنا باشید. اساس سرمایه گذاری اغلب بر خرید و فروش سهم و دارایی بنا بوده است. اما در خصوص بیت کوین علاوه بر این موارد راه‌های دیگری نیز برای سرمایه گذاری و کسب درآمد وجود دارد. در این زمینه مصاحبه‌ای کوتاه با جناب امید فدوی از متخصصین حوزه‌ی ارزهای دیجیتال داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

درود، لطفاً خودتان را به خوانندگان ما معرفی کنید

امید فدوی هستم. مدرس و مشاور سرمایه گذاری در زمینه ارزهای دیجیتال و بیت کوین.

جناب فدوی لطفاً الفبای سرمایه گذاری در بیت کوین را برای خوانندگان ما شرح دهید

بله حتماً. اگر قصد سرمایه گذاری در این زمینه را دارید، پیش از هر چیز بهتر است از مفاهیم ابتدایی آن به خوبی مطلع باشید، اصطلاحات را بشناسید و به طور کلی به کارکرد سیستم مسلط باشید. در قدم دوم نوبت به اقدام می‌رسد. برای این کار شما می‌توانید از طریق دریافت آموزش سرمایه گذاری در بیت کوینکه در دوره‌های پایه و حرفه‌ای برگزار می‌شوید، مسیر آغاز کار را بررسی کنید.

اولین قدم برای سرمایه گذاری، داشتن یک کیف پول ارزهای دیجیتال است. در واقع شما نیاز به خریداری و داشتن مقدار مشخصی بیت کوین دارید و این بیت کوین‌ها را در کیف پول خود نگهداری می‌کنید. حال با داشتن این دارایی شما وارد عرصه‌ی سرمایه‌گذاری می‌شوید. در واقع با خرید و نگهداشتن بیت کوین در برخی بازه‌های زمانی و با فروش آن در مواقعی خاص شما پروسه‌ی کسب درآمد در این حوزه را طی می‌کنید.

افراد در چه جایی می‌توانند سرمایه گذاری کنند؟

گفتیم کیف پول به شما کمک می‌کند تا محلی برای نگهداری سرمایه‌ی خود داشته باشید. اما این سرمایه را در چه جاهایی می‌توانید معامله و خرید و فروش کنید. برای این کار صرافی‌های مختلفی برای انجام معاملات وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این صرافی‌ها، صرافی بایننس است.

صرافی بایننس امکانات مختلفی را در اختیار کاربران و سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. در واقع در آموزش سرمایه گذاری در بیت کوین، شما می‌توانید از آموزش ثبت نام در بایننس نیز بهره‌مند شوید. برای مثال بایننس فیوچرز یکی از حوزه‌هایی‌ست که می‌توانید در زمینه‌ی معاملات آتی در آن سرمایه گذاری کنید.

پس از آموزش ثبت نام در بایننس نوبت به آموزش نحوه‌ی شارژ حساب و خرید فروش‌ها می‌رسد که خود پروسه‌ای تخصصی‌ست و در این جا به آن‌ها اشاره نمی‌کنم. ترجیح می‌دهم در ادامه بحث کمی بیشتر در خصوص بیت کوین و آن چه باعث تغییر و نوسان در قیمت این ارز می‌شود را صحبت کنم.

بله موضوع خوبی‌ست. واقعاً چرا گاهی تا این اندازه شاهد نوسان در قیمت بیت کوین هستیم؟

برای موفقیت در سرمایه‌گذاری باید بتوانید روند تغییر قیمت‌ها را پیش بینی کنید. قیمت بیت کوین به عوامل بسیار زیادی وابسته است. در حقیقت این ارز به دلیل نوپا بودنش بسیار متاثر از اتفاقات بازار است. گاهی با تغییراتی مختصر شاهد افزایش و یا کاهش قیمت بسیار زیاد آن هستیم. در ادامه برخی از این عوامل را بیان می‌کنم.

اولین موردی که می‌تواند در قیمت بیت کوین تاثیرگذار باشد، میزان عرضه و تقاضای این ارز است. در واقع این کاملاً بدیهی و روشن است که هر چه عرضه یک ارز کمتر و تقاضا برای آن بیشتر باشد، قیمت آن افزایش خواهد یافت. به همین دلیل شما در سرمایه گذاری خود باید بسیار به این موضوع توجه داشته باشید که چه زمانی تقاضای بازار در حال افزایش است و چه زمانی مردم در حال فروش بیت کوین های خود هستند. در چنین شرایطی می‌توانید با توجه به جنبه‌های مختلف دیگر آن کاهش یا افزایش قیمت آن را پیش بینی کنید.

اما عرضه بیت کوین چه زمانی کم‌تر می‌شود؟ این موضوع هر چه در زمان پیش می‌رویم اتفاق می‌افتاد. همان‌طور که می‌دانید هر چهار سال و طی رویداد هاوینگ میزان پاداش بلاکچین برای بلاک‌های استخراج شده نصف می‌شود و این موضوع می‌تواند یکی از دلایل رشد قیمت این ارز در طول زمان باشد. در این بین نهنگ‌های بیت کوین یا همان کسانی که حجم زیادی بیت کوین دارند، می‌توانند با فروش هماهنگ یا نفروختن بیت کوین‌هایشان بر میزان عرضه‌ی بیت کوین تاثیر گذاشته و قیمت آن را کم یا زیاد کنند.

من شنیده‌ام اخبار و گاهی اظهار نظرهای افراد معروف نیز می‌تواند بر قیمت این ارز تاثیر بگذارد. آیا این درست است؟

بله، همان طور که گفتم بیت کوین یک ارز نوپاست. این مسئله باعث می‌شود اظهارنظرهای درست و غلط افراد فعال در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری باعث ایجاد تردید یا اعتقاد بیشتر افراد در این ارز شود. برای مثال ممکن است یکی از کارشناسان حوزه‌ی سرمایه‌گذاری و بورس جهانی نسبت به آینده‌ی این ارز نظری منفی داده و اخبار و رسانه‌ها نیز روی آن مانور دهند. این موضوع می‌تواند در بسیاری از افرادی که به تازگی وارد این حوزه شده‌اند تردید ایجاد کرده و باعث شود به سرعت اقدام به فروش بیت کوین کنند. این مسئله خود می‌تواند یکی از دلایل ریزش قیمت این ارز باشد.

قوانین کشورها نیز بر قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد. گاهی تصویب شدن یک قانون می‌تواند باعث شود قیمت بیت کوین بالا یا پایین برود. برای مثال قوانینی که در کشورها مبنی بر امکان استفاده و سرمایه گذاری این ارز در معاملات تصویب می‌شوند باعث مقبولیت بیشتر این ارز و روی آوردن افراد بیشتری به آن می‌شوند. این موضوع سبب می‌شود قیمت این ارز افزایش پیدا کند.

خلاف این امر نیز ممکن است و گاهی با اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی قیمت بیت کوین رو به سقوط می‌گذارد.

برای مثال در سال 2017 زمانی که چین محدودیتی را در خصوص بیت کوین اعمال کرد، شاهد کاهش 40 درصدی قیمت این ارز بودیم و بعدها وقتی این کشور از این ارز حمایت کرد، قیمت بیشتری برای آن تعیین شد.

آیا عامل دیگری نیز بر این قضیه تاثیر می‌گذارد؟

بله، این ها تنها موارد محدودی بودند که برایتان به طور مختصر توضیح دادم. در حالی که قیمت بیت کوین می‌تواند با توجه به حجم معاملات بازار و عوامل دیگری نیز کم یا زیاد می‌شود.

افراد چگونه می‌توانند قیمت بیت کوین را پیش بینی کرده و در آن سرمایه گذاری کنند؟

مجموعه عوامل بالا و میزان تغییر قیمت این ارز، در نمودارهای مختلفی قابل مشاهده است. نمودارهای مختلف تکنیکال، نمودار فاندامنتال، عمق بازار و بررسی تاریخچه‌ی قیمت از جمله اطلاعاتی هستند که می‌توانید با توجه به آن‌ها سرمایه‌گذاری یا خروج سرمایه‌ی خود را در بازه‌های مختلف برنامه‌ریزی کنید.

البته این کار در ابتدای مسیر می‌تواند سخت باشد و شما را کمی دچار سردرگمی کند. بهتر است به تجربه‌های اولیه خود نیز اعتماد نکنید. همچنین اقدام بر اساس احساسات می‌تواند خود عاملی برای شکست و از دست دادن سرمایه باشد.

به همین دلیل توصیه می‌شود برای شروع فعالیت در این عرصه، حتماً با شرکت در یک دوره آموزش سرمایه گذاری در بیت کوین، به مفاهیم مورد نیاز مسلط شوید و از مشاوره‌ی یک کارشناس خبره و با تجربه در این زمینه بهره‌مند شوید.